Translate

onsdag 8 oktober 2014

Ska GMO-äpplet ARCTIC som aldrig blir brunt, mätta all världens magar?

GMO-förespråkare hävdar ofta att genetiskt modifierad mat är svaret på världsvälten. Då undrar jag hur äpplen som inte blir bruna kan mätta fler magar på vårt klot?! På äpplet Arctic's hemsida kan jag inte se några hungriga människor.......
Länk: http://www.arcticapples.com

GMO-äpplen som inte blir bruna är på ingång i världen. Tänk vad bekvämt att skära upp ett äpple och sedan vänta någon vecka och det ser lika 'fräscht' ut som när du skar upp den. Fantastiskt, äntligen en vettig användning av genteknik, eller? Frågar du mig så förstår jag inte ens varför. Ja, om det inte är specialbeställt av en viss hamburgerkedja som vill ha vackra äppelbitar i plastpåsen förstås. Ingen överraskning att USA/Canada är först ut att lansera detta till oss konsumenter.
Länk: http://www.npr.org/blogs/thesalt/2014/01/08/260782518/this-gmo-apple-wont-brown-will-that-sour-the-fruits-image
Bilden är kopierad från CMOR på Facebook.

I Europa fanns 10 försöksodlingar av GMO-äpplen varav 3 i Sverige år 2010. Hur det ser ut idag vet jag inte men ingen är godkänd för kommersiellt bruk i Europa vad jag sett.
Länk: http://www.gmo-compass.org/eng/database/plants/18.apple.html

Jag har i största utsträckning köpt svenska äpplen under hela mitt liv. Dels för att de smakar så gott och för att de inte ser så konstgjorda ut. Ser lite matta, rynkiga, och trötta ut ibland... precis som vi människor. Men insidan är superb.... Hållit mig borta så gott jag kunnat från de perfekta, vaxade äpplena som aldrig blir dåliga och inte smakar något.....

I en svensk äppelundersökning (ja, det finns!) så visade det sig att 89% av de undersökta importerade äpplena och 86% av de svenska innehöll spår av bekämpningsmedel. Låter inte helt tillfredställande.

Dessutom: "I 15 % av de importerade äpplena hittades två cancerframkallande ämnen, folpet och kaptan, förbjudna i svensk odling. 
Hos Naturskyddsföreningen påpekar man att det inte är akut farligt att äta frukten men att man i första hand bör välja ekologiska äpplen och i andra hand svenskodlade, framför importerade konventionella äpplen."
Länk: http://www.ekoweb.nu/?p=11330

Verkar som jag valt någorlunda rätt när jag prioriterat insidan över utsidan. Och nu ser det ut som att svenska äpplen är på frammarsch. Fler vill ha dessa godbitar och odlingarna utökas. Visserligen efter en svacka efter EU-inträdet men ändå....
Länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5981528

På bilden ser du svenska äpplen som jag precis inhandlat, Ingrid Marie, en av mina vinter-favoriter ....

GMO-äpplen fria från brunt?! Vad är det som händer, hur tänker dessa 'genmanipulerare'? Äpplen SKA bli bruna, det är så det ska fungera här på denna planet.

Jag säger i alla fall: NEJ, TACK!


Liknande inlägg: Svensk GMO-potatis, nödvändigt eller överflödigt?Är dina popcorn genetiskt modifierade?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar