Translate

tisdag 28 oktober 2014

Quinoa i en GMO-fri kost. Recept 'Quinoasallad med korvspett' och hardcore

Quinoa är en super-gröda som kan vara ett gott och näringsmässigt fullvärdigt tillskott i din kost. Dessutom är den helt GMO-fri. För att undvika besprutade sorter, köp ekologisk quinoa. Recept på snabbmats-varianten finns längst ner....

Nyttigt, gott och GMO-fritt. Kan det bli bättre? Quinoa har ingått i min kost sedan ett 10-tal år. Långt innan jag började med GMO-fri mat. Används som ris, couscous, bulgur etc.

I Sverige har det varit quinoa-brist sedan ett halvår. Letat med lys och lykta men utan resultat. Jag blev därför överlycklig när de nu åter finns att köpa. Plockade på mig en 2,5 kg påse för en halv förmögenhet . Men jag hoppas att det räcker över vintern.

Information om Saltå Kvarns Quinoa: http://saltakvarn.wordpress.com/2012/04/19/vara-leverantorer-quinoa-del-ii/

Här är recept på min första rätt jag lagade med quinoa, väldigt gott:

QUINOASALLAD MED KORVSPETT (skippa korven om du är vegetarian)

För 4 personer
400 g Korv (gärna kryddstarka)
2 dl Quinoagryn
1 Grönsaksbuljongtärning
1/2 Galia- eller Cantaloupemelon
1/2 Gurka
1 gul paprika
1 ask Körsbärstomater
2 dl Rucola eller isbergssallad
örtkrydda

Sås
2 dl Yoghurt
3-4 msk sweet Chillisås

Gör så här:
Tillaga quinoagrynen i vatten smaksatt med buljong, enligt anvisning på förpackningen 
Skala och skär melonen i bitar. Strimla gurkan. Skär paprikan i bitar. Skölj salladen. Skölj och skär tomaterna i halvor.
Blanda quinoa med övriga ingredienser. Smaksätt med örtkryddor.
Rör ihop Yoghurt och sweet chilisås.
Skär korven i bitar och trä upp på spett. Grilla eller stek.
Servera quinoasalladen med Yoghurtsåsen och korvspett.


Quinoa hardcore(snabbversion för oss som är bekväma): Quinoa, lite olja, krydda och dubbelt med vatten. Släng i lite tärnade rotsaker eller frysta grönsaker. Koka 15 minuter. Lägg till protein i någon form. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar