Translate

fredag 17 oktober 2014

Dag 49. Du måste inte bli vegetarian för att bli GMO-fri men köp ekologiskt/GMO-fritt/Glyfosat-fritt kött.

Visst kan det underlätta ett liv som GMO-fri men det är inte nödvändigt. Minska mängden kött och öka mängden av grönsaker i din kost så är klarar du dig. Om du inte redan är GMO-fri vegetarian förstås....

Kött från djur som inte ätit GMO-foder kan vara svårt att hitta. Men när jag hittar ekologiskt producerat kött då köper jag dubbelt så mycket så att jag alltid har bra kött hemma.
Jag är en sann köttälskare men gillar också grönsaker så för mig har det inte varit några stora problem att lägga om kosten lite. Grönsaker ska ju vara så nyttigt, i alla fall de ekologiska/GMO-fria ;-)

Men varför har jag valt att inte äta kött, mjölk och ägg från djur som är uppfödda på GMO-foder? 

'Vetenskapen' har 'bevisat' att det inte finns något spår av GMO i dessa varor och de behöver inte heller märkas med GMO-ursprung. Är jag bara fanatisk, misstänksam, galen?

Här är ett av mina skäl:

Eftersom det inte är klarlagt om det är GMO eller Glyfosat som är orsaken till dessa 'problem' har jag valt att äta EKOLOGISKA djurprodukter som än så länge är GMO/Glyfosat-fria. För trots att de flesta svenska djur äter GMO-fritt just idag så får de inte Glyfosatfritt foder.

Kvällens GMO-fria middag är en köttgryta med massor av rotfrukter och grönsaker. Svårare än så behöver det inte vara.....


Tidigare inlägg om Svenskt kött och GMO: Dödsstöten för GMO-fritt svenskt kött?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar