Translate

lördag 4 oktober 2014

Ekologiskt dilemma, 3 GMO-fria alternativ av vitkål i butiken. Hur gör jag?

Vitkål är inte den starkaste GMO-kanditaten när man handlar mat i världen. Jag vet att Finland, Holland och USA har gjort några försöks-odlingar, mer än så är det inte vad jag har hittat. Tack och lov, fritt fram för vitkål med andra ord...

Länk: http://www.gmo-compass.org/eng/database/plants/46.cabbage.html

Utför lite vitkåls-shopping i Sveriges mest GMO-fria 'vanliga' butik. Tre GMO-fria sorter att välja på:

  • Svensk
  • Svensk Ekologisk
  • Holländsk Ekologisk

Oj, vad ska jag välja? I mitt GMO-fria liv är jag inte bortskämd med valmöjligheter. 'Svensk' och 'Holländsk Ekologiskt' har samma låga pris, samma utseende och storlek. Hm, och sen har vi 'Svensk Ekologisk' som är dubbelt så stor och har dubbelt kilopris. Äh, jag tar den STÖRSTA.......

Hade det varit ett blindtest utan MÄRKNING av ekologiskt eller ursprung hade jag valt bort den Svenska Ekologiska. Så STOR, måste vara genmodifierad.......men tack vare (eller på grund av) eko- och ursprungsmärkning föll mitt val på Svensk Ekologisk vitkål.

Gjorde jag rätt? Ingen aning, jag gynnade i alla fall en svensk ekologisk bonde...men är ekologiska holländska bönder sämre än svenska? Transportkostnaden borde ju i alla fall bli lägre om man köper svenskt. Men ur GMO-synpunkt borde det inte vara någon skillnad....

Men den stora frågan är hur Owe Johansson, odlare av den Svenska Ekologiska vitkålen, lyckats med att driva upp DUBBELT så stora vitkålshuvuden än de andra!????



Länk till artikel om Owe Johansson, Raggården: http://www.ekoweb.nu/?p=6416

Att välja mellan 3 olika GMO-fria alternativ hör inte till vanligheterna så detta var ett kärt och välkommet 'bekymmer'......




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar