Translate

lördag 18 oktober 2014

Hur mycket kostar det att äta GMO-fritt/Ekologiskt? KRAVs lilla underökning lutar åt 24% merkostnad

Det är goda nyheter för mig då min första månad med GMO-fri mat slutade med en 54% ökning av matkontot. Då känns 24% mer rimligt och jag misstänker också att det är på den nivån det hela kommer att stabilisera sig. Men svaret får jag väl om några månader....

KRAV undersökte priset på 10 vardagsvaror.  En ekologisk 'matkasse' och en oekologisk. Priserna mellan dessa två grupper visade att alla de ekologiska matvarorna var dyrare men i olika grad. Som jag själv upptäckt så är det kött och fisk som sticker ut i pris. Flera varor var det ingen större prisskillnad på.

Se undersökningen här: http://www.krav.se/prisvart

Jag får väl fortsätta mitt ekologiska matliv så får väl tiden utvisa vad notan blir för just mig. Visar det sig att 24% gäller även för mig då är jag nöjd. Mat är bland det viktigaste i livet och då är det mycket värt att äta den mat man vill ha, utan massa onödiga tillsatser och bekämpningsmedel. Och dessutom helt GMO-fritt!

Liknande inlägg: GMO-fritt liv i 43 dagar, matkontot har ökat med 54%


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar