Translate

onsdag 22 oktober 2014

Är Syngenta RoundupReady GMO-sockerbetor bättre för att de odlas i Sverige?

Tyvärr verkar det så. Inte en debatt, ingen reaktion bara så där 'lagom' svenskt, det låter väl bra. Nu har vi en liten mysstund..... Verkligheten är en annan, vakna Sverige och svenskarna(i alla fall om du inte är förtjust i genmalipulerad mat)!!!!

Det hela började med att jag tittade på detta lilla 'mysiga' klipp på en svensk jordbrukstidnings hemsida. Där pratas om 'Framtidens Sockerbetor', förädling, fina bilder där någon med pincett plockar frön, resistens mot sjukdomar osv. Inte ett ord om genetiskt modifierade sockerbetor....
http://atlplay.nu/video/har-finns-framtidens-sockerbetor/

Men jag reagerade när jag hörde 'resistent' och 'bygga' inom loppet av 20 sek. Dessutom heter detta förädlingsföretag Syngenta Seeds (Syngenta är en av de stora GMO-jättarna i världen,  i klass med Monsanto). Nä här är det bäst att googla lite....

I nedanstående artikel beskrivs hur samma företag lär gymnasieelever mer om GMO... Ja det ska väl börjas i tid med indoktrineringen, liknar vissa företags strategi: Go for the kids!
Här finner jag också detta: "GMO förekommer både inom djur och växter och du har sannolikt ätit genmodifierade grödor vid en mängd tillfällen."
Jaha, Sverige ska ju vara så GMO-fritt?! Det är ju bara djuren som riskerar att få i sig GMO i form av foder.... Men här kommer tydligen sanningen fram. Sverige är allt annat än GMO-fritt! (Vilket jag också har blivit varse under mitt GMO-fria liv)
http://www.landskrona.se/Nyheter-fraan-gymnasieskolarna/10241/10237/Naturvetarna-laer-mer-om-GMO-i-praktiken.aspx

Kanske har jag blivit en konspirationsteoretiker av allt GMO-surfande? Det hela kanske är så mysigt och oskyldigt som det verkar. Det är väl toppen om det går att få fram sockerbetor som tål en massa SJUKDOMAR?! Oavsett genteknik eller konventionell växtförädling?

Men hur ser det ut i den VERKLIGA världen? Och finns det fakta att hitta? Tack och lov för den svenska offentlighetsprincipen. Bara att gå in på jordbruksverkets hemsida och kolla godkända fältförsök på GMO-sockerbetor i Sverige..........
OMG! Syngenta Seeds(fd Novartis, fd Hilleshög) har fått 23 st godkända fältförsök av sockerbetor mellan 1993-2013. Kanske inte låter så mycket på 20 år. Problemet är att endast EN, jag upprepar, EN! av dessa 23 var uteslutande för resistent mot sjukdom. De övriga 22 är GMO som är resistenta mot herbicider och i synnerhet ROUNDUP och GLYFOSAT!!!!!!!

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/genteknikgmo/faltforsok/godkannandeavfaltforsok/faltforsok/beslutomfaltforsokmedsockerbeta.4.595401461210ae2d589800033243.html

Jag fick för mig att börja köpa EKOLOGISKT(GMO-fritt) socker för ett tag sen trots att jag antog att det var någorlunda riskfritt gällande GMO i Sverige. Men eftersom jag inte kunde hitta ursprungsmärkning på sockerpaketet fick det bli ekologiskt. Nu är inte dessa 'svenska' GMO-sockerbetor ute ännu för kommersiellt bruk i Sverige men i många andra länder(och det finns något som heter import;-))

Tror faktiskt jag valt rätt..........Än så länge är EKOLOGISKT = GMO-fritt 

Men var finns GMO-motståndet i detta land? Jag bara undrar?????

Liknande inlägg: GMO-foder är helt ofarligt? UC Davis vs Aarhus Univeritet , GMO-mat säljs omärkt i Sverige, dessutom helt lagligt! , Sweet Baby Ray's Barbecue Sauce GMO eller inte?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar