Translate

torsdag 2 oktober 2014

GMO-fri KYCKLING: Ekologisk, Svensk, färdigrillat eller på restaurang?

Laga GMO-fritt själv, men ät inte ospecificerad färdigrillad eller omärkt kyckling i butik eller på restaurang. Det är den bistra verkligheten om du vill undvika GMO.

Köp och ät inte ospecificerad kyckling på restaurang eller butik. Risken är överhängande att du får fågel uppfödd på GMO-foder! Du har ingen aning om kycklingens ursprung.

I Sverige är alla kycklingar uppväxta på GMO-fritt foder, ÄN så länge. Svensk kycklingindustri önskar inget hellre än att börja med genmodifierat foder. Så för att stötta GMO-fri kycklingproduktion har jag beslutat mig för att övergå till Ekologisk kyckling.
 Svensk fågel: Branschen bör därför frångå det generella kravet med GMO-fri soja så snart marknaden tillåter det. 
Länk: http://www.svenskfagel.se/?p=1061

Ekologisk kyckling står för cirka 0,2% av den totala  kycklingproduktionen i Sverige!? Katastrof!  Visserligen är priset på ekologisk svensk kyckling det dubbla mot 'vanlig' men smakar det så kostar det. Och du behöver inte äta kyckling var och varannan dag. 

Länk till Äkta Vara och synen på kycklingätande: http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28791

Själv lyckades jag hitta denna svenska raritet. Svensk ekologisk kyckling, dubbelt så stor, dubbelt så dyr. Men det var det värt. Tillagade den och JA, den var verkligen god. Men om jag ska var helt ärlig så skulle jag inte kunna skilja en 'vanlig' svensk kyckling från en ekologisk. Men bara känslan att den var GARANTERAT uppfödd på GMO-fritt foder och att jag ökade försäljning för Ekologisk svensk kyckling gjorde mig nöjd.

Så här såg den ut, fick knappt plats i min 6 liters Crock-pot, alla grönsaker under kycklingen syns inte, men jag är GMO-fri!!!!! Idag i alla fall......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar