Translate

onsdag 29 oktober 2014

Är CETA bättre än TTIP? 80 549 ton GMO-kött från Kanada till EU

Debatten om frihandelsavtalet (TTIP) mellan EU och USA verkar i alla fall existera i viss mån. Ingen i Sverige vill ha klor-doppade kycklingar, absolut INGEN! Inte ens de största TTIP-förespråkarna..... Men frihandelsavtalet med Kanada (CETA) är redan ett faktum och det har i alla fall inte jag hört några diskussioner om.  Så nu kommer EU och Sverige att bombarderas av drygt 80 000 ton GMO-griskött från Kanada.

Det är VÄLDIGT dåliga GMO-nyheter eftersom ALLA dessa grisar är uppfödda på GMO-foder. Har man inget problem med det så, OK. Men se upp med all antibiotika och hormoner.......

Som parentes kan nämnas att avtalet verkar uselt ur ett EU-perspektiv. 80 000 ton Kanadensiskt griskött mot 17 700 ton EU-ost. Vad är det frågan om? Vi européer måste vara totalt urusla på att förhandla...?!

Efter att jag börjat äta GMO-fritt så köper jag i princip bara ekologisk mat. Men frågan är hur länge till ekologiska alternativ kan existera mot denna totala översvämning av GMO-mat från Kanada och USA?

Och hur medborgare i USA och Kanada som vill äta GMO-fritt skulle kunna lyckas är för mig en gåta. Det är inte ens i närheten av enkelt trots att jag bor i Sverige/EU. Min största respekt för de som klarar det......



Framtiden ser ganska mörk ut och det enda jag som vanlig svensk konsument kan göra är att köpa ekologisk mat. Och det kommer jag att göra så länge det bara går. Det är mitt enda vapen mot alla dessa mat-galenskaper......


Om du undrar varför jag inte är så intresserad av att äta djur som är uppfödda på GMO-foder, se detta nyhetsklipp:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar