Translate

fredag 10 oktober 2014

Odla GMO-fritt inomhus under vintern! Persilja, basilika, timjan men inte 'oregano'...

Att leva ett GMO-fritt liv verkar leda mig in på nya vägar. Jag köper redan ekologiska kryddväxter och grönt från mataffären så jag är redan GMO- och glyfosatsäkrad på det området. Trots det har jag startat min egen lilla GMO-fria odling inomhus trots att det är sen höst och det svenska vintermörkret har rullat in.

Dessutom har jag inte så god hand med växter. Men viljan tycks finnas i alla fall. Hittade lite frön hos trädgårdshandlaren: basilika, persilja, timjan, plocksallat. Tyvärr var inte alla frön ekologiska eftersom jag fick inspiration när det absolut inte är säsong för frön och det mesta var utplockat. Men om detta experiment faller väl ut ska jag vara mer förberedd inför nästa 'säsong'.

Ut med de vanliga krukväxterna från fönstret och in med ätbara alternativ. Här ska odlas!
Samtidigt som jag sådde fröna stoppade jag ner köpt, färsk persilja och basilika i ett par krukor. Det lär ju ta en stund innan min egen odling ger skörd..... Efter en vecka i söderfönster så började det spira i krukorna. Lovande, men salladen var blek och ranglig. Hittade ett lysrör hemma som jag hängde ovanför min 'vinterträdgård'. Det var nog en bra idé för nu är det mörkt större delen av dygnet här i Sverige och växter behöver ljus har jag hört. 
Så här liten är basilikan efter 2 veckor. Ska det ta så lång tid? Känner mig otålig......
Ni kanske undrar vad jag håller på med, men jag lovar! Det är ingen 'oregano'-odling.... Men lite spännande är det i alla fall.... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar