Translate

fredag 10 oktober 2014

GMO-fritt liv i 43 dagar. Matkontot har ökat med 54%, ska det fortsätta så?

Min första tid som GMO-fri har varit lätt kaotisk. Och här kommer notan. Matkontot under de första 43 dagarna (under en 30-dagars period) ökade med 54%!!!!

Kaos är rätta ordet. Första tiden sparade jag inte ens kvitton på mina matinköp. Sedan löpte jag amok och köpte allt, bara det var ekologiskt och GMO-fritt, kosta vad det kosta vill. Köpte till exempel 3 flaskor ekologisk saft fast jag inte ens brukar dricka saft över huvudtaget. Ja, galna exempel har jag gott om.

En ökning på 54% är mycket. Kommer det att hålla sig på den nivån framöver? Jag har svårt att avgöra det. Visserligen är en del ekologiska matvaror dubbelt så dyra än de konventionella men å andra sidan finns det en hel del artiklar som har jämförbart pris. Mitt köp- och ätbeteende har också ändrats, hur mycket spelar det in?

I mitt hushåll älskar vi kött men också grönsaker. Förändringen som skett är att vi äter några helt vegetariska måltider i veckan vilket vi inte gjorde tidigare. Borde vara en besparing eftersom ekologiskt kött är relativt kostsamt.

Under denna period har jag också köpt dubbelt så mycket av ekologiska kött-produkter om det varit ett bra pris. Resultatet är att det finns mer ekologisk protein-föda i frysen än tidigare. Just nu har jag säkert fisk och kött för en månad framåt. Det kan ha bidragit till kostnadsökningen.

En annan förändring som skett är att vi undviker att äta ute vilket kan ha ökat matkontot eftersom restaurangmat inte ingått i matbudgeten. Att vi valt bort färdiglagade lunchrätter och istället ätit hemlagat till lunch kan också påverka prisbilden. Men åt vilket håll är svårt att säga.

Jag ska inte överanalysera det här resultatet efter 43 dagar men det ska bli intressant att se hur det kommer att utveckla sig över tiden. Men helt klart är att ett nytänkande kring matvanor/matinköp är en nödvändighet för att lyckas med ett GMO-fritt liv....

Liknande inlägg: GMO-fritt liv i 31 dagar, inspiration eller depression? , Räcker det med 19 dagar för att få ett GMO-fritt liv? , 5:e dagen, behöver en GMO Anna Skipper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar