Translate

onsdag 15 oktober 2014

GMO-foder är helt ofarligt? UC Davis vs Aarhus universitet

Debatten om GMO-foder är över?! Enligt en nyligen publicerad artikel på Forbes hemsida är det helt ofarligt att utfodra djur med GMO-grödor. Men en dansk studie tyder på annat. Vem ska man tro på?

Länk:http://www.forbes.com/sites/jonentine/2014/09/17/the-debate-about-gmo-safety-is-over-thanks-to-a-new-trillion-meal-study/

Ojdå, jag måste vara ute och cyklar som har valt ett GMO-fritt liv. Verkar seriöst och vetenskapligt. Vilken världsnyhet!

Nyhetsklipp från dansk TV (youtube, english subtitle):

Eller så är jag inte så fel ute med mitt GMO-fria liv.......

Men stopp och belägg. Jag har läst alltför mycket om dessa vetenskapliga GMO-'studier'. GMO-förespråkarna bara manglar ned de få oberoende studier som gjorts och de som är emot klagar på GMO-företagsbetalda studier och allt för andefattigt innehåll. Bäst att jag dyker lite djupare......

Den amerikanska studien är utförd av University of California-Davis Department of Animal Science geneticist som gått igenom 29 års produktivitets- och hälsodata både före och efter GMO-foder introducerades i USA. Imponerande men ingenstans kan jag hitta deras 'data'-källor eller hur de har gått tillväga (många länkar som inte leder någonstans). Mer uppgifter kanske kommer under hösten, vad vet jag.... eller inte....

Följ pengarna..... Ja, då klarnar det lite. Detta är ingen grundforskning som finansieras av staten. Det är de stora GMO-företagen som finansierar detta och för mig blir undersökningen inte så trovärdig längre.... Dessutom verkar hela studien vara ett vapen inför röstning om märkning av GMO-mat. Lite väl utstuderat kan jag tycka.... 

Länk: http://www.examiner.com/article/gmo-foods-research-funding-and-uc-davis-world-food-center 
Länk: http://www.naturalnews.com/037231_gmo_labeling_junk_science_financial_ties.html

Men hur ser det ut IRL?? Dansk grisbonde byter till GMO-fritt foder, kan 32000 grisar ha fel?

För något år sedan bytte den helt vanlige, danske grisbonden Ib Pedersen till GMO/Glyfosat-fritt foder eftersom hans grisar var så sjuka och hade många missbildningar vid födseln. Ändringen gav resultat och han fick friskare, gladare grisar och godare ekonomi. Han ansågs lite udda och konstig men en dansk forskningsstudie påbörjades på Aarhus universitet för att undersöka ärendet.

Artikel om Pedersen och hans grisar: http://www.anh-europe.org/news/why-farmer-led-research-could-create-a-quiet-revolution-in-gm

En riktig studie på riktiga djur har nu avslutats och resultat var allt annat än överensstämmande med UC Davis studie.

Glyfosat kan påverka djurens mikroorganismer i mag-, tarmkanalen och ändra upptaget av mineraler. Och i missbildade djur har glyfosat hittats i alla organ.

Länk (på danska): http://ing.dk/artikel/aarhus-forskere-i-unik-advarsel-verdens-mest-solgte-sproejtemiddel-kan-goere-dyr-syge-167272
Länk: http://omicsonline.org/open-access/detection-of-glyphosate-in-malformed-piglets-2161-0525.1000230.pdf
Länk: http://www.anh-europe.org/ANH_Intl_News_Alerts_Week_31_2014

Med andra ord kan GMO/Glyfosat-foder ha negativ inverkan på dom som äter det. Nu har Aarhus Universitet skickat sina resultat till EFSA (European Food Safety Authority). Eftersom EFSA hittills matat på med GMO-grödor till Europa ska det bli intressant att se vad de gör med detta resultat. Blir det seriöst eller blir det Monsanto-lobbyn som segrar?

Mina personliga slutsats är att det finns ett STORT behov av OBEROENDE FORSKNING om vi ska få några svar om GMO/Glyfosatets inverkan på vår hälsa och miljö. Måste medge att jag litar mer på Aarhus Universitet än UC Davis. Antagligen för att jag är svensk men också för att det verkar mer seriöst och objektivt.

Tror att jag fortsätter mitt GMO-fria liv tills denna galenskap/vetenskap får någon rätsida. Det lär väl dröja XX antal år......... Och DU, använd inte Roundup i din trädgård....för din/våran säkerhets skull.....

Och om du har samma funderingar som jag, dela det danska nyhetsklippet!!!! Det måste finnas någon seriös motvikt till GMO-jättarnas framfart....

Liknande inlägg: Ska Gmo-äpplet ARTIC som aldrig blir brunt, mätta all världens magarGMO-mat säljs omärkt i SverigeSvensk GMO-potatis, nödvändigt eller onödigt?Sweet Baby Ray's Barbecue sauce, GMO eller inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar