Translate

söndag 16 november 2014

Varför jag fortsätter med Ekologisk, GMO-fri mat trots katastrofvarning.

Alla vi som valt ekologisk mat av olika anledningar är tydligen vandrande 'miljökatastrofer'. Som vanligt är det 'experter' som är i farten. I detta fall forskare från Sveriges Lantbruksuniversitetet (SLU).  Men vad säger dom egentligen? Förutom att ekologisk odling är vägen till svält......

Artikel: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ekologisk-odling-vagen-till-svalt_4105533.svd

En vanlig Ekologisk konsuments tankar om deras slutsatser: 

"Konsumenterna får varken bättre livsmedel eller en bättre miljö om de köper ekologiskt odlad mat."

Om man med bättre livsmedel menar genmodifierade grödor som tål mer bekämpningsmedel och mat som håller ett par år i kylskåp utan att bli rutten. Ja, då får vi antagligen sämre mat....
Bättre miljö? Hur kan biologisk mångfald och mindre gifter i vår natur vara sämre??!! 


"De omfattande stöden för ekologisk odling – cirka 500 miljoner per år – skulle göra större samhällsnytta om de användes i det vanliga jordbrukets fortsatta miljöanpassning."
Vad vet jag? Men jag gissar att det kan behövas lite 'eko'-stöd eftersom ekologisk odling har levt på undantag så länge. Dessa miljoner kan säkert bidra till effektiviseringar och bättre odlingsmetoder inom det ekologiska jordbruket.
"Ekologiska livsmedel är inte giftfria."
Det är sant! Det finns gifter i svensk åkerjord oavsett ekologisk eller konventionell odling och vissa studier har pekat på att halten av dessa kan vara högre i ekologiskt odlad mat. Men är lösningen då att tillsätta ännu mer giftiga ämnen till jorden?
"Ekomaten är inte heller nyttigare än konventionellt odlad mat."
Vet dom något som vi andra inte vet? Jag har inte sett några större studier på det men jag är ju bara en konsument och inte professor så dom vet säkert bättre. Däremot har jag sett enstaka undersökningar på enskilda livsmedel som visar på motsatsen. Dessutom så slipper jag bekämpningsmedel i maten. Och om det inte är någon skillnad på näringsinnehåll varför hamnar ekologiska ägg på plats 141 över de mest näringsrika livsmedlen och konventionella ägg på plats 197, allt enligt livsmedelsverket....??! Är ni säkra på att det inte är någon skillnad???!


"För att kompensera för bortfallet av livsmedel, måste vi då odla på en betydligt större åkerareal än i dag. Om man räknar med att skördarna i genomsnitt är 40 procent lägre vid ekoodling innebär det att vid 100 procent ekologisk odling behöver åkerarealen utökas med ytterligare 1,7 miljoner hektar, från nuvarande 2,6 miljoner hektar. Så mycket åkermark har aldrig tidigare funnits i Sverige."
Förutom att jag har svårt att tro på siffran 40% eller är någon expert på åkerjord så har jag ögon att se med. När jag växte upp på landet för några decennier sedan var alla åkrar i full matproduktion. Idag är dessa åkrar fulla med betande hästar och gräsmattor! Så jag tror faktiskt att det finns utrymme för en eventuell ökning av odlingsarealen....
"Ekoodling ger inte ett lägre utsläpp av näringsämnen till yt- och grundvatten."
Vad jag förstår är detta ett problem oavsett ekologisk eller konventionell odling. Och enligt artikeln nedan så ligger ekologisk odling i framkant med betydligt mindre överskott av kväve och fosfor. Kanske är ekologisk odling något att titta på för att få lite nya perspektiv?
"Ekoodling är inte klimatsmart."
Varför inte? Antagligen är jag dum och naiv när jag handlar ekologiskt och prioriterar svensk ekologisk framför ekologisk från andra sidan världen. Vad är problemet?
"Officiell jordbruksstatistik visar att skördarna minskar mellan 30 och 60 procent beroende på vilken gröda vi odlar – minst för vall och mest för potatis."
Men ojdå, det låter inte bra. Men vet dom något som inte Jordbruksverket vet om vår mest besprutade gröda, potatis. Enligt jordbruksverket kan du räkna med 30-40% lägre skörd utan besprutning och genmodifiering, inte 60%. Däremot så förlorar en konventionell odlare 80% av potatisen om de inte får bespruta. Ekologiska potatisodlare borde få medalj för yrkesskicklighet!

Och till dig som inte bryr dig om ekologisk, konventionell, genmodifierade grödor etc. Om du äter ekologisk odlad mat kan du i alla fall hålla en hälsosam vikt. Om det beror på överlägset näringsinnehåll, frånvaron av kemikalier eller helt enkelt på att ekologisk odling leder till svält, det får framtiden utvisa.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar