Translate

tisdag 4 november 2014

Matkostnaden andra månaden GMO-fritt, 33% mer eller är det 24%?

Första månaden GMO-fritt slutade med 54% högre matkostnader. Andra månaden sjönk det till 33%. Är det bättre än vad siffrorna visar?

Jag hoppas på det. Första månaden var lite kaotisk och jag köpte i princip ALLT, bara det var ekologiskt och GMO-fritt. 


Den andra månaden har jag varit mer återhållsam och tänkt lite mer ekonomiskt. Kostnaderna har sjunkit men inte så mycket som jag hade tänkt mig. 

En förklaring kan vara att jag just tänkt ekonomiskt och börjat inhandla stapelvaror i storpack. Denna månad köpte jag till exempel quinoa och pasta i storpack som kommer att räcka x antal månader framåt. Räknar jag bort dessa säckar hamnar ökningen runt 24%. Vilket stämmer bra med en prisundersökning som nyligen utförts.

Om prisundersökningen: http://gmofrittliv.blogspot.se/2014/10/hur-mycket-kostar-det-att-ata-gmo.html 

När jag startade min resa mot ett GMO-fritt liv hade jag inte en tanke på ekonomi men nu tänker jag sätta ett mål att jobba efter. Nu är det 9% ökning av matkostnaden som jag strävar efter. Vi får väl se om jag lyckas. Jag önskar mig själv lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar