Translate

fredag 14 november 2014

Hur jag gjorde mitt första surdegsbröd på 6 dagar, med eller utan GMO?

Baka surdegsbröd, det låter lätt? Men ska det ta så lång tid? Och varför blandar dom i E330 (askorbinsyra) i ekologiskt mjöl, det är ofta tillverkat av GMO?! Det är ett hårt arbete att leva ett GMO-fritt liv...

Min närmsta matbutik säljer inte ekologiskt bröd och mitt matbröds-Mekka ligger lite för långt bort för att jag skall få mitt dagliga ekologiska bröd. Så nu tänkte jag ta degen i egna händer. Jag har bakat en hel del bröd men aldrig eget surdegsbröd så det här kan sluta hur som helst.

Dag 1: Bestämmer mig för att göra Surdegstart på rågmjöl, vatten och äpple. För det var vad jag kunde få ihop från skafferiet. Tog en tom syltburk, en sådan där fin, fransk med gummipackning och spänne. Upptäcker att den kommer att bli alldeles för liten! Lite kladd och klet senare ligger allt i en STOR gammal gurkburk med skruvlock. Oj, hoppsan, den ska stå i 28-30 grader Celsius. Varför gjorde jag inte detta i Juli när det var 30 grader varmt ute? Jag får ställa den på ett element och hoppas på det bästa...
Till recept: http://www.saltakvarn.se/recept/surdegstart-av-rag/

Dag 2: Röra om i burken morgon och kväll. Vilken fart! Råkade skruva åt locket och då började det vissla ur burken. Det här går över förväntan...

Dag 3: Dags att fylla på med mer mjöl och vatten och röra ett par gånger. Det här var lättare än jag trodde. Livet leker, det här borde jag gjort tidigare.

Dag 4: Det här går som på räls. Jag är nog född till att baka surdegsbröd... Börjar läsa på mina mjölpåsar och ser att det finns askorbinsyra (E300) i en av mina ekologiska mjölpåsar. WTF?! Vad ska det vara bra för? Efter en stund på Google så anar jag att det behövs för att mjöltillverkarna inte orkar lagra mjölet tillräckligt länge. Askorbinsyra är en tillsats som oftast är tillverkat av GM-grödor, det här låter inte bra. Jag skriver direkt och frågar tillverkaren om deras E300 är GMO eller inte.  Antagligen har jag blivit en GMO-fanatiker men ska det vara GMO-fritt så ska det vara så fritt som det bara går.

Dag 5: Jaha, nu är surdegstarten färdig. Skruvar på locket och kastar in den i kylen. Letar efter ett bra recept för nybörjare. De flesta recept är på 2 dagar. Åh, så lång tid... Jag har ju redan väntat i 5 dagar! Hittar ett recept på surdegsbröd som tar 6 minuter! Ja, nu börjar det likna något. Eller INTE, det är massor av väntetid.

Dag 6: Äh, jag får väl köra på på vår svensk/franska kock Sébastien Bordet recept. Surdeg på 6 minuter(=40 timmmar), men i min egen variant. Jag hoppar över kylskåpet och jäser i rumstemperatur i 5-6 timmar istället, så borde jag klara det på 1 dag i all fall... Jag har ingen fin jäskorg så jag tog ett durkslag till jäsning..
Till recept på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=en0qLbu0QkM
MEN, ska det bli så här 'bränt' och stenhårt? Brödet har det rätta ljudet när jag knackar på det men jag måste vänta 30 minuter innan jag kan smaka... Känner mig tveksam, ska det vara så här?


Nu när jag har min kära surdegstart så borde nästa bröd bara ta 1 eller 2 dagar. ..det tar sig...GMO-fritt tar tid....Något svar har jag inte fått om askorbinsyran (E300) i det ekologiska mjölet. Men det är ingenting jag blir upprörd över. Svaret kommer säkert i sinom tid, jag har vant mig vid långa svarstider. Anmälde en barbecue sås som med stor sannolikhet är fullproppad med GMO för ett par månader sedan och har ännu inte fått svar. Byråkratins kvarnar maler på, sakta men säkert? 
Sweet Baby Ray's Barbecue sauce: http://gmofrittliv.blogspot.se/2014/09/sweet-baby-rays-barbecue-sas-gmo-eller.html

Brödet blev klart godkänt för att vara första försöket. Det kan nog bli något att satsa på...Övning ger färdighet har jag hört...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar