Translate

lördag 22 november 2014

Köper vegetarianer kött för att det är billigt?

När jag berättar för andra att jag undviker genetisk modifierad mat och därför köper ekologisk mat så är den absolut vanligaste kommentaren: "Ja, men det är väl dyrt?!" 
NEJ, DET ÄR BILLIGT!!!! Priset för 100% ekologiskt mat idag är lägre än vad konventionell mat kostade för 20 år sedan, om man räknar med inflationen. Hur kan det vara dyrt???

Vi har allt för länge varit bortskämda här i Sverige med att kunna välja den billigaste varan i matbutiken och ändå få en någorlunda likvärdig produkt som den som är lite dyrare. Men den verkligheten är sedan länge förbi. Det är hög tid att välja den mat som man vill ÄTA! Efter sina egna behov.

  • Köper vegetarianer kött för att det är billigt?
  • Köper laktosintoleranta mjölk för att det är extrapris?
  • Åh, vilket billigt bröd det stoppar jag ner i matkorgen. Oj, glömde att jag inte tål gluten....

Nej, jag tror faktiskt inte det händer. Men när det gäller andra personliga ställningstaganden verkar det inte vara samma självklarhet att välja 'rätt' när man står i butiken.
  • Det är inte bra att 'andra' länder använder så mycket antibiotika och har så dåligt djurskydd. Oj, vilken billig fläskfilé, perfekt att grilla.

  • Tycker inte om att fattiga bönder i 'andra' länder får leva i misär och utsättas för farliga bekämpningsmedel. Naturligtvis väljer jag Fairtrade kaffet som är lite dyrare men köper det här super-billiga riset så sparar jag in på den kostnaden.
  • Svenska djur ska inte behöva äta GMO-foder. Men jag äter det gärna själv så vi stoppar ner lite helfabrikat och den här goda grillsåsen från USA i matkorgen.
Ja, nu är det inte precis så vi konsumenter tänker. Men när jag ser vad som säljs i de flesta matbutiker så är det inte svårt att tro att det är ungefär så det ligger till. Men varför finns det då så mycket mat vi egentligen inte vill ha i våra affärer? Jo, för att vi konsumenter köper det. Det är den enkla sanningen.

Priset på mat är mycket lägre idag än för 20 år sedan. Tror du då att det är samma kvalitet?! Garanterat INTE! Eftersom det nu är så låga priser på mat borde det finnas utrymme för att välja den mat som passar en själv. Mat är bland det viktigaste i livet (på samma plats som kärlek och vatten) så det är hög tid att börja prioritera upp maten till sin rätta plats. 

Tror faktiskt inte att det är jag som äter för dyrt, det är andra som äter FÖR billigt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar