Translate

tisdag 4 november 2014

GMO-fri, Ekologisk mat hjälper dig att undvika övervikt enligt fransk studie

En fransk studie har visat att det är lägre risk för övervikt hos ekologiska konsumenter. Orsaken är ännu inte klarlagd, forskarna funderar över bekämpningsmedlens inverkan. Eller kan det vara avsaknad av genetisk modifierade grödor? Vem vet? Goda nyheter är det i alla fall.

Källa: http://www.krav.se/nyhet/lagre-risk-overvikt-hos-ekokonsumenter
Den franska studien (engelska): http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0076998

Av egen erfarenhet kan jag intyga att studiens resultat verkar stämma. Sedan jag började med GMO-fri, ekologisk kost för ett par månader sedan så har jag tappat ett par extrakilon. Jag har funderat över detta fenomen och vad det kan bero på. Men det är svårt att hitta EN orsak till denna positiva bieffekt av mitt GMO-fria liv.

Tycker själv att jag inte gjort några större förändringar i mitt liv. Jag äter fortfarande relativt mycket kött, har ofta grädde i maten och undviker inte snacks eller godis, så länge de är ekologiska och GMO-fria förstås. Vilka är då skillnaderna i mitt nya liv?


  • De flesta hel- och halvfabrikat har försvunnit. Eftersom många tillsatser och råvaror i dessa innehåller GMO.
  • Mer matlagning för att ersätta produkterna ovan. Många timmar i köket har det blivit.
  • Ostbågarna är borta. Har ersatts med potatischips, nötter och popcorn.
  • Vegetarisk middag någon gång i veckan. Äter totalt sett något mera grönsaker än tidigare.
  • Äter lite mindre portioner eftersom jag upptäckt att jag fortare blir mätt av ekologisk mat?!


Alla dessa förändringar (och andra jag inte tänkt på) kanske bidrar till min mystiska viktminskning även om jag inte tycker att de borde göra så stor skillnad var och en för sig. Svårt att avgöra.

En liten jämförelse:
1. Är hungrig, går på hamburgerrestaurang. Beställer någon meny, äter och blir inte ens mätt på en dagsranson kalorier.

2. Är hungrig, bakar eget hamburgerbröd, lagar till hamburgare, fixar lite grönsaker. Med alla förberedelser, tillagning och disk är jag alldeles för hungrig och utmattat för att göra pommes frites. Resultatet blir att jag äter en supergod hamburgare utan pommes frites och blir MÄTT på en bråkdel av kalorimängden jag får i exemplet ovan. Plus att jag förbrukat ett antal kalorier under tiden.

Att jag får kämpa mer för att få i mig mat tror jag kan vara en orsak till viktminskningen. Sedan så bidrar säkert avsaknaden av genmodifierade grödor som dessutom inte är besprutade till ett hälsosammare matliv. Men det är lite svårare att påvisa och ge exempel på. Det här är bara mina egna tankar och funderingar. Vad tror du? Har du andra teorier?













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar