Translate

söndag 2 november 2014

Här är 5+1 tips på hur du äter GMO-fritt/Ekologiskt utan att öka ditt matkonto

Kan ett storkök i Danmark laga GMO-fri mat med oförändrad budget borde det fungera för dig och mig?!
Efter 2 månader med GMO-fri kost har jag ännu inte lyckats komma ner på samma kostnad som tidigare med. Men jag jobbar på det......

Här är storkökets 5 tips för att lyckas:

  • Laga mat från grunden, med pålitliga råvaror
  • Använd råvaror efter säsong
  • Sänk köttförbrukningen
  • Utnyttja matvarorna så mycket det bara går
  • Undvik att kasta mat

Utifrån mina egna erfarenheter kan jag bara hålla med. Det är i princip samma slutsatser jag själv kommit fram till efter ett par månader med GMO-fri kost. Här är mina reflektioner på varje punkt:


En höstkväll hemma hos mig
Laga mat från grunden: Absolut en nödvändighet. De flesta hel- och halvfabrikat ingår inte i en GMO-fri kost. Jag har lagt mycket mer tid på matlagning den senaste tiden. Passa på och gör stora satser som du kan frysa in till senare så sparar du lite tid.

Använd råvaror efter säsong: Köper du matvaror efter säsong så blir det billigare och dessutom håller varorna längre.

Sänk köttförbrukningen: Kött i alla dess former är väsentligt dyrare när du vill ha GMO-fritt. Lägg till grönsaker och minska köttportionerna. Laga helt vegetariskt några gånger i veckan (om du äter lika mycket kött som jag). Det är både gott och hälsosamt.

Utnyttja matvarorna så mycket det bara går: Ett exempel är att spara köttrester när du putsar kött till grytan och koka egen köttbuljong på det samtidigt som du gör grytan. Väldigt lite besvär och du har världens godaste GMO-fria buljong. Använd ALLT du kan av dina grönsaker, tänk lite större. Fänkålens 'dill'-växt kan du till exempel använda som, ja, dill. Använd allt du kan komma på.....

Undvik att kasta mat: Ekologisk/GMO-fri mat har ofta kortare hållbarhet. Det är helt naturligt, det är så det fungerar när det inte är besprutat eller genetiskt modifierat. Håll koll på maten, när du ser att du inte hinner använda det innan det blir dåligt, hacka upp/tillaga och frys in så behöver du inte slänga....det kommer till användning.....

I storköket har man säkert större möjligheter att laga charkuterivaror än vad jag själv har i mitt hem för närvarande. Och det påverkar säkert den totala kostnaden. Känner mig inte mogen för att fixa alla smörgåspålägg själv ännu.....men den som lever får se...

Ett EXTRATIPS som jag vill dela med mig av är att köpa basvaror i STORPACK. Det kan också bidra till att hålla kostnaderna på en hälsosam nivå.

Lycka till med ditt GMO-fria liv och har du funderingar och frågor så kommentera detta inlägg så ska jag försöka svara så gott jag kan. Jag är ju i princip 99% GMO-fri nu och ger gärna tips och råd så att du slipper hamna i samma GMO-fällor som jag har gjort........

Artikel om danskt ekologiskt storkök på norska: http://www.oikos.no/aktuelt/okomat-paa-institusjon-uten-okt-budsjett.aspx

Liknande inlägg: Hur mycket kostar det att äta GMO-fritt? , Dag 49 du måste inte bli vegetarian för att bli GMO-fri , GMO-fritt liv i 31 dagar inspiration eller depression , Räcker det med 19 dagar för att få ett GMO-fritt liv?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar