Translate

torsdag 4 september 2014

Livsmedelverket rekommenderar svensk mat för en GMO-fri kost. Snabbanalys av Kung Gustaf sardiner...



Finns det något svenskare än Kung Gustaf, lättrökta sardiner?! Känns tryggt när man ska välja GMO-fri kost? Tveksamt, visserligen ägs varumärket av svenska Abba men Kung Gustaf tillverkas i Polen. Detta eminenta land tillhör EU och har liknande GMO-regleringar som i Sverige. Tittar men lite på innehållsförteckningen så innehåller denna konserv tomatpuré och rapsolja. Högrisk-ingredienser när man vill undvika GMO i sin kost. När jag söker runt på internet hittar jag lite status vad som gäller Polen/GMO. Likt Sverige importerar Polen både processad mat och foder. Alltså kan både tomatpurén och rapsoljan bestå av GMO-grödor. Enligt biosafetyscanner.org skall importerad tomat och raps inte innehålla mer än 0,9% GMO-grödor (samma siffror som för Sverige). Men efter min lilla undersökning av grillsås från USA, se inlägg, så antar jag att kontrollen inte är bättre i Polen än Sverige. Det här verkar inte bra.

Nu äter jag mest av sardinerna och inte såsen så för tillfället får mina favoritsardiner vara kvar i min diet tills jag rensat bort de största bovarna ur matförråden. Sen får jag se hur jag gör med mina kära sardiner....

Länk till biosafetyscanner som verkar användbar när man är GMO-aktivist:
http://en.biosafetyscanner.org/algoritmo.php?nazione=Poland&coltura=canola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar