Translate

torsdag 18 september 2014

GMO-märkning obefintlig! Men än finns KRAV, EU-ekologisk, Fairtrade, Demeter och Svenskt sigill

Tillagd reservation: Fairtrade och Rainforest Alliance märkning på varor med flera ingredienser skall också vara märkt med KRAV eller EU-ekologiskt för att vara GMO-fritt se inlägg här

Eftersom märkning av mat som innehåller GMO verkar vara obefintlig i Sverige har jag gått över till att köpa mat med märkning som INTE ska innehålla GMO. Jag har hittat några märkningar som verkar GMO-säkra. I alla fall enligt medvetenkonsumtion.org och medvetna konsumenter kan väl inte ha fel ;-)
Jag har också kommenterat butikskedjornas egna ekologiska varor längre ner.




I första hand tittar jag efter dessa GMO-fria märken:

KRAV 

Eu-ekologisk

Fairtrade

Demeter - Biodynamiska produkter

Rainforest Alliance - GMO-fritt Kaffe, te, kakao, bananer, ananas



Vill också nämna Svenskt sigill - alla grönsaker OK men för animaliska produkter: 'GMO-råvaror i foder får inte användas, däremot accepteras vitaminer och andra fodertillsatser som produceras i slutna system.' Så det beror på hur högt du lagt GMO-ribban. Å andra sidan har jag inte sett något kött med Svenskt sigill i butikerna så det kanske inte ens existerar.



Liten Varning för butikskedjornas egna ekologiska märken, Garant, I Love Eco, Änglamark 
Trevligt och underlättar att hitta rätt i butiken men KOLLA ALLTID att de andra märkena finns med på varan!! Jag har hittat 'ekologiskt' kött som saknat både KRAV och Eu-ekologisk märkning så SE UPP!

Ja, så här har jag valt att angripa mitt problem att hitta GMO-fri mat när jag handlar. Sedan finns det så klart varor som inte är märkta och ÄNDÅ är GMO-fria. Men det är verkligen svårt att avgöra när märkning av ursprungsland och tillsatser inte är tillfredställande i Sverige. Dessutom medför det en hel del googlande för att kunna avgöra om varan är GMO-fri eller inte. Och man vill ju hinna ÄTA maten också........

Länk till Medveten konsumtion: http://www.medvetenkonsumtion.org/markningar/markningar/eu-ecolabel-mat

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar