Translate

måndag 1 september 2014

Inköpslista GMO-fri mat


Eftersom det verkar finnas mer GMO-mat i butikerna än jag anade har jag bestämt mig för att fokusera på de varor som verkar OK. Jag kommer att uppdatera denna sida allt eftersom jag hittar GMO-fria varor. Tänkte använde mig av detta när jag står där i matbutiken. Se detta som en personlig matlista under utveckling. Utgår från mitt matliv och vanor och skall inte ses som någon absolut sanning. Dessutom så går en del varor bort på grund av att jag bojkottar GMO-jättarna och dess företag.


Allt ekologiskt 
GMO-fritt om jag bara ser upp med hel och halvfabrikat. Kan smyga sig in GMO-tillsater.

Mejeriprodukter
Krav-märkning är inte tillräcklig
Arla - Allt ekologiskt, ostar Präst, Grevé, Herrgård, Svecia, Svenskt smör
Skånemejerierna - Allt består av svensk mjölk 
Allerums ostar

Matolja
ekologisk
Kallpressad rapsolja från Julita

Nötkött  
KRAV-märkt, EU-ekologiskt 


Fläskkött
Absolut KRAV-märkt

Viltkött
OK! I alla fall från Norden

Kyckling
Ekologisk svensk

Ägg
Ekologiska '0SE-märkta'

Nötter
Naturella
Torr-rostade utan tillsatser?

Drycker
Kaffe, Ekologiskt OCH KRAV-märkt
Te, Ekologiskt

Hel- och halvfabrikat
Rysare..... Använd Buycott-appen flitigt
Santa Maria högst 0,1 % GMO istället för 0,9 % som gäller i Sverige

Äta ute
Saltå Kvarns Café, GMO-fri Zon
Järna Café och restaurang, GMO-fri Zon
Barolo, Södertälje

Länkar:
Hejdågmo om Santa Maria: http://hejdagmo.se/
SR 'Genmodifierad mat säljs omärkt i Sverige': http://sverigesradio.se/




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar