Translate

tisdag 9 september 2014

GMO-fritt liv? Hitta DIN ekologiska frizon. Jag hittade Järna med Saltå Kvarn, REKO och COOP



Handla GMO-fri mat? Sök på internet efter ekologiska butiker i din närhet. Själv hittade jag mitt ekologiska paradis närmare än mitt närmsta större varuhus. Järna har inte mindre än 15 GMO-fria zoner och har lång erfarenhet av ekologisk/biodynamisk odling. Jag valde att besöka Saltå Kvarn, REKO och COOP Järna.  Mina tankar efter dessa besök kommer längre ner i detta inlägg. Sist lägger jag länkarna till butikerna.

Mitt nästa tips är att söka efter lokala ekologiska jordbrukare som samarbetar med likasinnade och säljer- och/eller levererar hem till dig. Finns lite olika EKO-lådor att få. Om du bor i en storstad kan det vara svårare eller lättare att få hemleverans, det beror på. Själv bor jag på landet och det verkar sådär med hemleverans men å andra sidan skulle jag kunna hämta om det är tillräckligt nära. Jag har inte börjat med någon GMO-fri låda än men eventuellt ska jag prova på.

Om du inte hittar ditt GMO-fria alternativ i närheten. SÖK på internet. Kan vara speciellt bra i början av ditt GMO-fria liv när du inte fått in de nya rutinerna. Jag beställde GMO-fria popcorn på en tränings- och hälsosida idag eftersom jag inte hittade det under besöket i min GMO-fri zon. 


Här kommer mina reflektioner efter besöket i min GMO-fria zon:


Började med Saltå Kvarns butik som bytt till större lokal sedan jag var där sist. Så underbart! Här kan man köpa ALLT utan att fundera eller kontrollera med appar och internet. Mjöl i alla varianter, gryner, konserver, juice, torkad frukt, bulgur osv. Det finns nästan allt som behövs i ett skafferi. Ekologiskt bröd från bageriet och 3 sorter färska grönsaker. PERFEKT! Men tyvärr inte heltäckande. Här kan jag handla mycket men inte allt. Passar nog bäst för fylla hyllorna med torrvaror och storpack av mjöl etc. De har 10 KG säckar med mjöl och hela korn/vete om du vill mala ditt mjöl själv till brödbaket. Köpte på mig mer än jag behövde.....


Nästa affär var den ekologiska butiken REKO. Min första tanke var: Gud så CHARMIGT! Och det var det också. Sortimentet var helt nytt för mig med mycket biodynamiskt odlade varor förutom Svenska Lantchips som jag kände igen. Butiken är relativt heltäckande: torrvaror, konserver, te, bröd, grönsaker, mejerivaror. Det enda som saknades för mig som är allätare var fisk och kött. Här kan jag nog hitta en hel del nya och spännande saker. Handlade inte så mycket men fick med mig det roligaste inköpet för dagen. En HELT EU-norm fri GURKA. Inte rak någonstans, så härligt! Hit kommer jag igen, kanske för att personalen verkade så lyckliga och att de hade Mega-zuccini.


Sista anhalten blev COOP i Järna, en vanlig butik? Nej, de har cirka 25-28% Ekologiska varor till skillnad från 'vanliga' butiker som saluför 5-10%.  Och det märks. Det var betydligt lättare att handla här än i andra 'vanliga' butiker. Bättre märkning av ursprungsland och dessutom har dom fina extrapriser på ekologiska varor varje vecka. Trots att de har både Ekologiskt kött och fisk hittade jag inte allt jag tänkt mig men dagens GMO-fria fynd hittade jag här: 3 liter Kravmärkt Apelsinjuice i bag-in-box! 

Detta var en positiv 11:e dag i mitt GMO-fria liv. Du som redan är fri, hur gjorde DU? Tips och råd välkomnas.

Saltå kvarn: http://www.saltakvarn.se/vara-butiker/butiken-i-jarna/
REKO: http://www.rekoekologiska.se
COOP i Järna: https://www.coop.se/Butiker-varor--erbjudanden/Butiker-import/Coop-Konsum/Coop-Konsum-Jarna/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar