Translate

fredag 26 september 2014

Dödsstöten för GMO-fritt svenskt kött, mjölk, ägg? 100% RTRS-certifierat Monsanto-foder 2015

Är detta dödsstöten för GMO-fritt kött, mjölk och ägg i Sverige?! Ibland blir jag mörkrädd när jag surfar runt och söker om GMO. År 2013 var 50% av allt foder RTRS-certifierad och 2015 blir det 100%. Allt enligt Lantmännen.....
Det här inlägget blir nog lite rörigt och med många länkar men jag vill visa hur svårt det är som konsument att välja GMO-fri mat.

Länk till Lantmännens RTRS-foder statistik(bild): http://lantmannen.se/omlantmannen/vart-ansvar/Redovisning/GRI-undersidor-dolda/Sourcing/Miljo---soja/

Jag har nu försökt handla och äta GMO-fritt i nästan en månad vilket var mycket svårare än jag någonsin vågat drömma om. Hitintills har jag valt att tro på att svenskt kött, mjölk och ägg varit fritt från inblandning av GMO-foder. TROTS att jag vet att djurindustrin i Sverige är FÖR GMO och att import av GMO-sojamjöl till grisbönder har pågått en längre tid OCH att det inte finns någon GMO-märkning. Men det är nog dags att jag tänker lite till.

LRF dokument: Är LRF för GMO? Ja, om de bidrar till en miljömässig och ekonomiskt mer hållbar utveckling, samt inte negativt påverkar människors livskvalitet (LRFs genteknikpolicy, 2010). Rätt producerat kan foder med GMO bidra till detta. 
Länk: http://www.lrf.se/Documents/140414%20Frågor%20och%20svar%20GMO%20total.pdf

Svensk Fågel: 'Branschen bör därför frångå det generella kravet med GMO-fri soja så snart marknaden tillåter det.'
Länk: http://www.svenskfagel.se/?p=1061

Jordbruksverket om import av GMO-soja från 2009:
En hel del sojamjöl säljs direkt till grisuppfödare som blandar eget foder. Totalt säljer det största foderföretaget Lantmännen 45 000 ton direkt till uppfödarna varav GMO- soja redan utgör ca 13 % (6 000 ton)5. Om premierna för GMO-fritt fortsätter att öka så kan man räkna med att också direktförsäljningen av GMO-soja till grisbönder m.fl. kommer att öka.

Länk: http://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80003948/ra09_17.pdf 


GMO är på väg att bli en icke-fråga i Sverige. Allt mindre pratas det om GMO och mer om RTRS-certifierad soja. Denna certifiering har inte GMO som något kriterie. Det pratas bara om hållbarhet och ansvar. En frivillig överenskommelse finns om möjlighet att välja GMO-fri soja.

WWF's försvarstal mot kritiken mot RTRS-certifieringen. Bland annat mot att Monsanto är fullvärdig medlem: http://wwf.panda.org/about_our_earth/search_wwf_news/?156602/Involvement-in-the-RTRS-GM-Soy-Industry

Blogg hos Lantmännen: http://lantmannen.se/omlantmannen/press--media/blogg/121/claes-johansson/894/gmo-fri-soja-eller-inte-ar-det-den-viktigaste-hallbarhetsfragan/

Och här gömmer lantbrukarna GMO-frågan bakom RTRS: 'Troligare är att man förbereder en övergång till RTRS-certifierad soja – en produkt som visserligen tillåter gmo-soja, men som har producerats på ett miljömässigt och socialt hållbart sätt.': http://www.atl.nu/lantbruk/gmo-fritt-foder-allt-dyrare

Likadant med Scan: http://www.atl.nu/lantbruk/scan-verv-ger-gmo-soja

Arla likaså, men här står i alla fall att de ska fortsätta med GMO-fri policy: http://nyheter.arla.se/2012/01/27/arla-tidigarelagger-krav-om-hallbar-soja/

Motståndet mot detta smygande är synnerligen tamt. Hejdågmo har lite information mycket mer än så är det inte:
Hejdågmo länk: http://hejdagmo.se/2013/03/03/arlas-leverantorerna-far-bara-anvanda-gmo-rtrs-djurfoder-fran-2015/
Annika Dahlqvists blogg: http://annikadahlqvist.com/2011/10/13/gmo-sojan-kommer-hit/

Hur ska jag förhålla mig till denna 'ICKE'-information som GMO-fri konsument?
Vad betyder allt det här för mig? Är det egentligen någon skillnad mot hur det sett ut hittills? Nej egentligen inte, det är i mycket en fråga om förtroende...

  • En stor del av de animaliska producenterna har alltid varit FÖR GMO-soja i foder. Men stoppats av ett kompakt konsumentmotstånd.
  • Att djurens foder är GMO-fritt har hela tiden varit en FRIVILLIG uppgörelse utan garantier. Eftersom ingen GMO-märkning finns för Kött, mjölk och ägg och aldrig går att kontrollera.
  • Det i sin tur innebär att vi konsumenter inte har kontroll över vad djuren äter och är utelämnade till gissningar och propaganda om att köpa svenskt (tänk på de 6000 ton GMO-sojamjöl som såldes till svenska grisbönder 2009).


ARLA kommer fortsätter sin GMO-fria POLICY även med RTRS-certifierad soja. Och använder sig av den FRIVILLIGA överenskommelsen om GMO-fritt med RTRS.

Det som stör mig är att det börjar bli lite väl mycket frivillighet och policy och i lite för många led. Av erfarenhet vet jag att frivillighet och policy inte brukar betyda ett dugg för större företag och organisationer, men det låter bra.

Mina äventyr att försöka köpa GMO-fria varor har också visat att de största problemen gäller inköp av animaliska produkter. Litet ekologiskt utbud, ofullständiga märkningar, svenskt hit och dit etc, etc.

Jag har velat stödja svenska animaliska produkter pga. höga djurskyddskrav och GMO-fritt foder. Men om mitt förtroende för branschen har försvunnit blir det bara Ekologiskt oavsett ursprung.

I en Axfood-blogg uttalar sig Åsa Domeij: CERTIFIERAD SOJA BETYDER INTE GMO-JA

Lyckades inte kommentera inlägget men mitt svar är:

Jo, för mig som KONSUMENT betyder det nog GMO-JA. Allt bygger på frivilliga överenskommelser och policy i flera led. Och jag kan omöjligt avgöra om dessa följs. Speciellt när ingen som helst GMO-märkning existerar. Jag lutar åt att följa ditt avslutande råd att bara köpa ekologiskt oavsett ursprung.

fortsättning följer.......
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar