Translate

tisdag 2 september 2014

GMO-fritt liv, 2:a besöket i mataffären, ICA - COOP - ICA, det här håller inte!

Enkelt att leva på GMO-fria livsmedel? Nej, verkligen INTE! Vaddå? Det är ju bara att handla ekologiskt? Ja, till viss del sant men...... Det var det jag försökte göra idag under mitt 2:a matinköp i mitt GMO-fria liv.

Det ekologiska utbudet är INTE tillräckligt! I alla fall inte i två av mina närmsta matvarubutiker. Jag hade cirka 10 varor att inhandla men det var tydligen alldeles för mycket. Började på ICA, där jag oftast handlat hittills, där hittade jag 6 = 60% av det som stod på listan. Jaha, bara att springa in på COOP och plocka upp de andra 40%, eller hur? Nja, hittade 30%, men faktiskt hittade jag lite annat ekologiskt som jag plockade på mig. Vill ju inte svälta ihjäl.....

 Men var är eko-fläskläggen?! Panik, måste ha det till ärtsoppan på torsdag. Och idag tänkte jag göra gryta på kycklinglever. Men COOPs kändes lite GMO-tveksam efter lita sökande på nätet. Vad göra? Bara att smyga tillbaka till ICA och plocka på mig lite bättre kycklinglever och hittade faktiskt svensk ekologisk fläsklägg.

Min intention med detta GMO-fria liv var att se om det är möjligt som vanlig mediumsvensk att leva på GMO-fri mat i praktiken utan allt för mycket krångel. Efter den här inhandlingen inser jag att jag måste ändra vanor kring mina matinköp på något sätt. Var finns butiken där jag bara kan gå in och handla allt jag behöver utan att behöva surfa på nätet och scanna i mina appar???! 

Hur ska jag göra inför mitt nästa matinköp? Min plan är att åka till COOP i Järna där ska de tydligen ha 25-28% ekologiska matvaror jämfört med andra matbutiker som har 5-10% som MÅL. Det återstår att se, ska bli intressant. 

Fick i alla fall med mig en hög med ekologisk mat. Men jobbigt (och dyrt) var det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar