Translate

onsdag 14 januari 2015

Barn älskar RIKTIG mat, GMO-fri och ekologisk.

Vill du få stående ovationer över maten du serverar till barn? Använd ekologiska, GMO-fria ingredienser så kan du få kommentarer som "Det här var VERKLIGEN gott!" eller "Det här var det godaste jag ätit i HELA MITT LIV!".

Vilka kulinariska läckerheter har jag då serverat för att få dessa komplimanger? Jo, spagetti, köttfärsås och svenskt knäckebröd! Så enkelt verkar det tydligen vara att få barn att uppskatta mat utöver det vanliga. Använd bara vanlig mat men med ekologiska ingredienser så blir det tydligen en läcker måltid i barns ögon.

Som vuxen känner jag ingen större skillnad på GMO-fri, ekologisk mat och konventionell mat men barn verkar fortfarande ha sina smaklökar på sin rätta plats. Men kan det verkligen stämma? Detta är mina högst personliga erfarenhet och absolut ingen vetenskaplig sanning. Men jag är nyfiken, kan det ligga något i detta resonemang? 

Om du själv vill 'testa' detta på några barn så 'använd' några av dina grannungar eller andra barn i din närhet. Egna barn verkar inte fungera lika bra. Antagligen för att de tenderar att ta för givet att du serverar god och hälsosam mat till dem eftersom du är förälder. Vänta dig inte några stora uppskattande ord från dina egna barn. Så ta några barn som inte är dina egna. Sedan gör du mat precis som du alltid gjort men bara med ekologiska ingredienser. Vad händer? Blir det någon skillnad?

Själv har jag en speciell ung gäst som kom på besök i dag och som kommer imorgon IGEN, bara för att äta GMO-fri, ekologisk, svensk ärtsoppa med vildsvins-lägg. Vi får se om om jag och den ekologiska maten lever upp till förväntningarna......

Underskatta inte barn och deras smaklökar. Och dela med dig om du har liknande eller helt andra erfarenheter runt ekologisk/skräp-mat, barn och smaklökar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar