Translate

torsdag 30 april 2015

Se upp för svenskt socker, Sverige är ett GMO-sockerbets-mecka för Syngenta!

Bara så att ni vet så odlas det 0% ekologiska sockerbetor i Sverige. Ja, men närodlat är väl bra i alla fall? Nej, inte när det gäller socker och du vill äta GMO-fritt. Företaget Syngenta har sitt GMO-centrum för sockerbets-'förädling' i Sverige. 

30% av svensk sockerbetsodling sker med frön från Syngenta Seed AB i Landskrona. Efter deras 23 GMO-försöksodlingar i Sverige, som de sprider över världen, går jag över till ekologiskt socker. Oavsett var i världen det odlas..... 

Tidigare inlägg om Syngenta i Sverige: http://gmofrittliv.blogspot.se/2014/10/ar-syngenta-roundupready-gmo.html

Absolut inga ekologiska sockerbetor odlas i Sverige. Däremot så pågår det världsledande genmodifiering av sockerbetor hos Syngenta Seeds AB i Landskrona, Sverige. Detta företag har sökt och fått godkännande för 23 försöksodlingar av GMO-sockerbetor det senaste decenniet. Av dessa försöksodlingar är 22 stycken för bekämpningsmedels-resistens, mest mot Roundup. Detta känns inte OK i mitt GMO-fria liv...


Den 23:e GMO-försöksodlingen var en sjukdomsresistent (Rhizomania) genförändring av en sockerbeta. Ett par år efter detta lanserar Syngenta ett nytt 'fantastiskt' sockerbets-utsäde i Sverige/Finland med namnet SY MUSE som klarar just denna sjukdom. Beror det på slumpen, medveten GMO-infiltration eller dålig kontroll av utsäde i Sverige?? Jag har sökt mig blodig på internet men inte hittat mycket information om denna 'slumpmässiga' händelse.

Jordbruksverkets sida om försöksodlingar med sockerbetor:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/genteknikgmo/faltforsok/godkannandeavfaltforsok/faltforsok/beslutomfaltforsokmedsockerbeta.4.595401461210ae2d589800033243.html

Information som jag däremot hittat är att 30% av allt utsäde i Sverige är detta fantastiska SY MUSE. Ooops, för mig är det inte GMO-OK när ingen information finns om kontroll av utsäde......

Så nu är det slut med svenskt socker (som för övrigt är danskt numera) för min del. Dels för mörkläggningen av Syngenta Seeds förehavande och dels för att det inte går att hitta någon information om GMO-kontroll av utsäde.

Säkert är jag GMO-paranoid men en sak som jag lärt mig den senaste tiden är att om det inte TYDLIGT är GMO-fritt så är det inte heller det......

Mina rationella motiv till att övergå till ekologiskt socker:
År 2010 får Syngenta Seeds godkänt för försöksodling av Rhizomaniaresistent sockerbeta, år 2013 är 30% av allt svenskt utsäde resistent mot samma sjukdom i form av SY MUSE.....?!
Jag kan inte hitta någon som helst information om att detta utsädes eventuella GMO-innehåll....

Mina orationella motiv: Syngenta är dåliga nyheter när det gäller GMO så det är bättre att ta det säkra före det osäkra.

Jag är ingen storkonsument av rent socker men reagerar på detta eftersom en stor del av matvarorna i våra butiker innehåller socker (oftast med okänt ursprung). Vad tycker du? Är det något du reagerar över eller är det likgiltigt? 



2 kommentarer:

  1. Jätteviktigt att vi hela tiden informeras och sprider informationen! Jättebra att du skriver om socker.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar. Ja, det är skillnad på socker och socker när man tittar närmare.....

    SvaraRadera